خودوری وارداتی

آخرین اخبار واردات خودرو مرداد ۱۴۰۲

آزادسازی واردات خودرو از آن دسته مسائلی است که از سال ۱۳۹۷ تاکنون بین مجلس، دولت و بازار خودرو در حال رفت و آمد بود. در نهایت ۱۶ خردادماه ۱۴۰۱، رئیس مجلس شورای اسلامی قانون واردات خودرو را برای مدت ۵ سال، جهت اجرا به دولت ابلاغ کرد.
آیین نامه واردات خودرو
پس از گذشت چندماه از ابلاغ قانون واردات خودرو، روز ۳ شهریورماه، جزئیات مصوبه واردات خودرو توسط هیات وزیران تصویب شد و معاون اول رئیس جمهور مصوبه نهایی را به کلیه سازمان‌ها شامل وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ کرد. جزئیات این آیین‌نامه به شرح زیر است:

واردات ماشین تنها برای خودروهای پایین‌تر از ۲۰ هزار یورو (فوب) مجاز است. البته اولویت با خودروهای کمتر از ۱۰ هزار یورو (فوب) است.
تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.
ارزش گمرکی بر اساس ماده ۱۴ قانون امور گمرگی محاسبه می‌شود.
خودروهای وارداتی تنها در بورس کالا عرضه می‌شوند.
کارگروهی با مسئولیت وزارت صمت و عضویت وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی را بر حسب ارزش تعیین کند. نرخ سود که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا است، باید عادلانه باشد.
کارگاه مذکور می‌تواند سود بازرگانی علی‌الحساب در زمان ترخیص و همچنین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش را تعیین کند.
وزارت صمت باید با هدف توسعه تولید خودروهای اقتصادی (حداکثر ۱۰ هزار یورو)، مشوق‌های سرمایه‌گذاری و تولید را پیش‌بینی کند. همچنین وزارت صمت باید اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش تولیدات داخلی را در دستور کار قرار دهد. برنامه تولیدات داخلی واردکنندگان موضوع این بند، باید توسط وزارت صمت تایید شود.
واردات خودروهای سواری به‌ صورت سرمایه‌گذاری خارجی (با تأیید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی)‌ تنها برای استفاده در شبکه حمل‌ونقل عمومی مجاز است.
خودروهای وارداتی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی تنها منحصر به خودروهای هیبریدی یا برقی است. راه‌اندازی و سرمایه‌گذاری ایستگاه‌های شارژ با واردکنندگان خودرو است.
سقف منابع ارزی برای واردات خودرو به جز سرمایه‌گذاری خارجی، حداکثر معادل یک میلیارد یورو است.
منابع ارزی مورد نیاز از محل صادرات، رمز دارایی سرمایه‌گذاری خارجی (با تایید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی) و دیگر منابع مورد تایید بانک مرکزی تامین می‌شود.
وزارت صمت با همکاری بانک مرکزی دستور‌العمل اجرایی این مصوبه، مانند چگونگی تامین و تخصیص ارز،‌ مشخصات فنی،‌ خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ می‌کند.
وزارت صمت باید هر ۳ ماه یک بار، گزارش اجرای این تصویب‌نامه را به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کند.
واردات خودرو صفر
آمار واردات خودرو از بهمن ۱۴۰۱ تا خرداد ۱۴۰۲
بر اساس آمار گمرک، از ابتدای بهمن ۱۴۰۱ تا انتهای خرداد ۱۴۰۲ فقط ۲۸۰ دستگاه خودرو وارد کشور شده است. همچنین ۷۶۸ دستگاه خودرو در حال ترخیص هستند. بدین ترتیب از اردیبهشت ماه سال گذشته که ممنوعیت واردات لغو شد، فقط ۱۰۴۸ دستگاه خودرو وارد شده‌اند یا در حال ترخیص از گمرک هستند.

این آمار در شرایطی ثبت شده که طبق وعده وزارت صمت تا پایان سال ۱۴۰۱ باید ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور می‌شد و در سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ نیز باید وعده ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی تحقق پیدا می‌کرد.

همچنین ۳۴ هزار نفر در اسفند ماه سال گذشته در سامانه خرید خودرو وارداتی ثبت نام کرده بودند و هنوز هیچ کدام از آنها موفق به دریافت ماشین نشده‌اند. ورود خودروهای وارداتی صفر از بهار سال ۱۴۰۱ به کشور قانونی شد اما ورود این خودروها به کشور ماه‌ها به طول انجامید. اما در این ماه‌ها جزئیات بسیاری درباره انواع و چگونگی واردات این خودروها مشخص شد.

فروش چانگان از هفته اول مرداد
گروه خودروسازی سایپا دو خودرو وارداتی چانگان CS35 پلاس تیپ ۲ و چانگان CS35 پلاس تیپ ۳ را هفته اول مرداد ۱۴۰۲ عرضه می‌کند.

تفاوت قیمت پایه و قیمت فروش به دلیل اعمال هزینه‌های قانونی مانند عوارض شماره‌گذاری، مالیات نقل و انتقال و ارزش افزوده و… است.
به دلیل تغییر حقوق ورود خودروها از ۵۵ درصد به ۷۰ درصد، قیمت این خودروها ۶۵ میلیون تومان نسبت به قیمت‌های اعلام‌شده در قبل افزایش یافتند.
نوع خودرو قیمت پایه (تومان) قیمت فروش (تومان)
چانگان CS35 پلاس تیپ ۲ ۹۲۴.۰۱۴.۰۴۳ ۱.۱۱۴.۴۱۹.۰۰۰
چانگان CS35 پلاس تیپ ۳ ۹۸۱.۰۴۹.۷۰۷ ۱.۱۸۲.۸۶۲.۰۰۰
جزئیات گارانتی خودروهای وارداتی
مدیرکل دفتر خدمات فنی مهندسی وزارت صمت، درباره خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی گفت:

واردکنندگان خودرو باید برای خودروهای وارداتی خدمات پس از فروش ارائه و برای آن باید تضامین مالی و تعهدی ارائه کنند.
فرآیند ارائه تضامین مالی و تعهدی ذکر شده از طریق سامانه جامع گارانتی و تایید سازمان ملی استاندارد صورت می‌گیرد.
شرکت‌های واردکننده باید زیرساخت‌های ارائه خدمات پس از فروش را متناسب با حجم واردات فراهم کنند.
شرکت‌های واردکننده خودرو می‌توانند خودشان شرکت خدمات پس از فروش را دایر کنند یا با شخص یا شرکتی که توان انجام آن را دارد، قرارداد الزام‌آور منعقد کنند.
هر خودروی وارداتی شناسه رهگیری خاصی دارد و برای هر شناسه رهگیری، یک شناسانامه گارانتی صادر می‌شود.
واردات خودرو کارکرده
واردات خودروهای کارکرده چندین بار توسط افراد مختلف مطرح شد اما هر بار با مخالفت عده‌ای مواجه می‌شد. اما با آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، بار دیگر ورود خودروهای کارکرده خارجی به کشور مورد توجه قرار گرفت. بعد از کشمکش‌های فراوان، سرانجام در بهار ۱۴۰۲، مجلس با لایحه واردات خودرو کارکرده موافقت کرد تا شاید با این روش، بازار پر تلاطم خودرو در کشور کمی آرام شود.

ابلاغ مجوز واردات خودروهای کارکرده
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، روز چهارشنبه، ۴ مرداد ۱۴۰۲، مجوز واردات خودروهای کارکرده با عمر حداکثر ۵ سال را برای اجرا به وزرات صمت ابلاغ کرد.

ابلاغ قانون واردات خودرو به دولت
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز شنبه، ۳۱ تیرماه ۱۴۰۲ قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو درباره واردات خودروهای کارکرده را به دولت ابلاغ کرد.

شرط ارائه گوهی اسقاط برای خودروهای وارداتی
بنابر اعلام رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، تمامی خودروهای وارداتی اعم از صفر و کارکرده، باید برای شماره‌گذاری، گواهی اسقاط داشته باشند. همچنین اعلام شده است تا زمان تصویب آیین‌نامه، در ازای شماره‌گذاری هر دو خودروی وارداتی باید گواهی اسقاط یک خودروی فرسوده ارائه شود.

قانونی شدن واردات خودرو کارکرده
سرانجام شورای نگهبان، لایحه واردات خودروهای کارکرده را تایید کرد و این لایحه به صورت قانون درآمد.

ابلاغ لایحه واردات خودرو کارکرده تا پایان تیر
علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره لایحه واردات خودورهای کارکرده گفت:

این لایحه روز ۲۸ خردادماه ۱۴۰۲ در مجلس تصویب شد و برای تایید نهایی به شورای نگهبان رفت.
شورای نگهبان بعد از ۱۰ روز، نتیجه را اعلام می‌کند.
فرآیند نهایی شدن این لایحه حدودا یک ماه زمان می‌برد و تا پایان تیرماه برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد.
تصویب کلیات لایحه واردات خودرو کارکرده
کلیات لایحه دو فوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو که شامل واردات خودروهای کارکرده است، روز دوشنبه، ۲۲ خردادماه ۱۴۰۲ با اکثریت آرا به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

جزئیات لایحه واردات خودرو کارکرده
نمایندگان مجلس تصویب کردند:

وزارت صمت می‌تواند برای ثبت سفارش انواع خودروهای کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس، ون و سواری با عمر کمتر از ۵ سال اقدام کند.
این کار با تایید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای (کاربری بین شهری) و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری کشور (کاربری شهری) انجام می‌شود.
هدف از این مصوبه، توسعه حمل و نقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی‌هوا و سوانح جاده‌ای است.
تسهیل واردات خودروهای کارکرده
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت گفت:

در لایحه پیشنهادی دولت برای واردات خودروهای کارکرده، انتقال فناوری و داشتن نمایندگی رسمی برای خودرو کارکرده حذف شده است.
در این لایحه، تاکید شده که استفاده از استانداردهای کشور مبداء برای خودروهای وارداتی کارکرده با تایید سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست، امکان‌پذیر باشد.
امیدواریم این لایحه تا یک ماه آینده، عملیاتی شود.
نحوه عرضه خودروهای وارداتی
یکی از موارد مورد اختلاف از زمان آزادسازی واردات خودرو، بستر و چگونگی عرضه این خودروها بود. در ابتدا و طبق آیین‌نامه واردات خودرو، بورس کالا به عنوان تنها بستر عرضه خودروهای خارجی معرفی شد. بارها و بارها بدعهدی‌هایی درباره آغاز عرضه این خودروها مطرح شد تا سرانجام در اسفند‌ماه ۱۴۰۱، سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی به عنوان بستر عرضه و ثبت‌نام از متقاضیان شناخته شد و عرضه خودروهای خارجی در بورس کالا به صورت کلی منتفی شد.

حفظ اولویت فقط با واریز وجه
متقاضیانی که در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی برای دریافت خودرو چانگان درخواست داده بودند، اگر تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه، ۱۷ خرداد ۱۴۰۲، مبلغ خودرو را واریز نکنند، اولویت خود را در سامانه ثبت‌نام خودروهای وارداتی از دست می‌دهند.

اولین عرضه چانگان
اطلاعیه آغاز فرآیند واریز وجه برای اولین سری خودروهای چانگان صادر شده است. بر همین اساس:

از ساعت ۱۴ روز شنبه، ۱۳ خرداد ۱۴۰۲، امکان واریز وجه وجود دارد.
در این مرحله، متقاضیانی که اسفندماه ۱۴۰۱ در سامانه فروش خودروهای وارداتی ثبت‌نام و پیامک واریز وجه را توسط خودروسازی سایپا دریافت کرده‌اند، می‌توانند برای واریز وجه اقدام کنند.
اختلاف قیمت موجود در این عرضه و قیمت‌های پایه شورای رقابت به علت سایر هزینه‌های قانونی است.
قیمت قطعی است.
نوع خودرو موعد تحویل قیمت خودرو (تومان)
چانگان CS35 پلاس تیپ ۲ ۹۰ روزه ۱.۱۱۴.۴۱۹.۰۰۰
چانگان CS35 پلاس تیپ ۳ ۱.۱۸۲.۸۶۲.۰۰۰
اعلام جزئیات فروش خودروهای وارداتی
وزارت صمت، در اعلامیه‌ای جزئیات فروش خودروهای وارداتی را اعلام کرد:

متقاضیان از ساعت ۱۲ روز شنبه، ۶ اسفند ۱۴۰۱ به مدت ۶ روز می‌توانند با مراجعه به سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی به آدرس ir اقدام به پیش ثبت‌نام کنند.
فرصت ثبت‌نام از شنبه، ۶ اسفند تا پنجشنبه، ۱۱ اسفند در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی خواهد بود.
زمان ثبت‌نام تاثیری در اولویت تخصیص خودرو ندارد. این نوبت با قرعه‌کشی مشخص می‌شود.
داشتن حساب وکالتی در یکی از بانک‌های تجارت، ملت، صادرات، ملی و قرض‌الحسنه مهر ایران الزامی است.
موجودی پیش پرداخت اولیه و به صورت علی‌الحساب، مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی متقاضیان خواهد بود که این مبلغ تا زمان تحویل خودرو مسدود می‌شود.
متقاضیان نباید سابقه خرید خودرو صفر از خودروسازان داخلی یا بورس کالا در ۴۸ ماه گذشته را داشته باشند.
داشتن گواهینامه رانندگی الزامی است.
متقاضی تا زمان تحویل خودروهای وارداتی نباید پلاک فعال انتظامی داشته باشد.
متقاضیان نباید در طرح‌های فروش خودروسازان داخلی و بورس کالا ثبت‌نام کرده باشند. (در صورت ثبت‌نام در این طرح‌ها، فرصت خرید خودروهای وارداتی از این افراد سلب خواهد شد).
تعرفه واردات خودرو
تعرفه واردات خودرو از آن دسته مواردی است که هرساله و با توجه به حقوق ورودی کالا به کشور (بر اساس بودجه همان سال) تعیین می‌شود.
با توجه به تصویب تعرفه‌ ورودی کالا به کشور در سال ۱۴۰۰، به صورت کلی اعلام شد. با این حال اما در بند چهارم تعرفه‌های ورودی خودرو، حقوق ورودی خودروهای سواری حداقل به میزان هشتاد و شش درصد (۸۶%) ارزش گمرکی آن اعلام شد.
این درحالی است که از سال ۱۳۹۷ واردات خودرو به کشور بسته شده است و در حال حاضر فقط چند شرکت خودروساز، تعدادی خودرو چینی را به کشور وارد می‌کنند.

تعرفه واردات خودروهای کارکرده
تعرفه واردات خودروهای کارکرده اعلام شد:

حجم موتور تعرفه گمرکی
بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی ۲۰ درصد
بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی ۷۰ درصد
بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۹۵ درصد
بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی ۱۳۵ درصد
بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی‌سی ۱۶۵ درصد
بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی ۱۷۵ درصد
سایر هزینه‌ها عبارتند از:

۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده کالاهای وارداتی (از جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)
یک درصد حقوق ورودی به‌عنوان عوارض هلال احمر
عوارض پسماند نیم در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی
عوارض واردات خودروهای بنزین‌سوز و هیبریدی به میزان ۱۰ درصد ارزش گمرکی
عوارض ریالی واردات مینی بوس و اتوبوس و کامیون و تریلر و سواری
عوارض واردات خودروهای سواری به میزان ۵ درصد ارزش فوب
۲ درصد مالیات علی‌الحساب، درصورت واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی
هزینه استاندارد معادل ۸ در هزار ارزش cif گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیص‌شده یا یک‌و‌نیم ( ۱.۵) درصد ارزش خودرو
۱۰ درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شماره‌گذاری (عوارض راهنمایی‌ورانندگی)
سه درصد ارزش گمرکی در هنگام شماره‌گذاری
هزینه نقل ‌و انتقال دارایی عوارض شهرداری هنگام پلاک بسته به نوع خودرو
اعلام حقوق ورودی خودروهای سواری (۱۴۰۲)
هیأت وزیران، ۲۱ خردادماه ۱۴۰۲، تعرفه واردات خودروهای سواری را اعلام کرد.

شرح تعرفه / نوع خودرو حقوق ورودی
خودرو سواری با حجم موتور تا ۱۰۰۰ سی‌سی جرقه‌ای – احتراقی – بنزینی ۲۰
خودرو سواری با حجم موتور ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی جرقه‌ای – احتراقی – بنزینی ۷۰
خودرو سواری با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی جرقه‌ای – احتراقی – بنزینی ۹۵
خودرو سواری با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی جرقه‌ای – احتراقی – بنزینی ۱۳۵
خودرو سواری با حجم موتور ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی‌سی جرقه‌ای – احتراقی – بنزینی ۱۶۵
خودرو سواری با حجم موتور بیش از ۳۰۰۰ سی‌سی جرقه‌ای – احتراقی – بنزینی ۱۷۵
خودرو سواری با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سی‌سی دیزل یا نیمه دیزل ۷۰
خودرو سواری با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی دیزل یا نیمه دیزل ۹۵
خودرو سواری با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی دیزل یا نیمه دیزل ۱۳۵
خودرو سواری با حجم موتور ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی‌سی دیزل یا نیمه دیزل ۱۶۵
خودرو سواری با حجم موتور بیش از ۳۰۰۰ سی‌سی دیزل یا نیمه دیزل ۱۷۵
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه‌ای احتراقی ۱۵۰۰ سی‌سی و کمتر (بنزین/ هیبرید) ۱۵
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه‌ای احتراقی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی (بنزین/ هیبرید) ۲۰
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه‌ای احتراقی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی (بنزین/ هیبرید) ۵۰
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه‌ای احتراقی بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی (بنزین/ هیبرید) ۱۴۰
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۰ سی‌سی و کمتر (دیزل / هیبرید) ۱۵
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی (دیزل / هیبرید) ۲۰
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی (دیزل / هیبرید) ۵۰
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی (دیزل/ هیبرید) ۱۴۰
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه‌ای احتراقی ۱۵۰۰ سی‌سی و کمتر (بنزین / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) ۱۵
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه‌ای احتراقی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی (بنزین / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) ۱۵
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه‌ای احتراقی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی (بنزین / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) ۴۰
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز جرقه‌ای احتراقی بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی (بنزین / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) ۱۳۵
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۰ سی‌سی و کمتر (دیزل / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) ۱۵
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی (دیزل / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) ۱۵
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی (دیزل / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) ۴۰
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درونسوز تراکمی احتراقی بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی (دیزل / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) ۱۳۵
سایر وسایل نقلیه تنها با موتور برقی برای نیروی محرکه ۱۵
سایر وسایل نقلیه ۱۳۵
اسامی واردکنندگان خودرو
ایران خودرو
معین خودرو
ایرتویا
دیار خودرو
بهمن موتور
سایپا
پارس خودرو
سایپا – سیتروئن
تجارت بین‌الملل و پشتیبانی کرمان خودرو
خودروسازی فردا
مکث موتور
آرین موتور پویا
کوشا خودرو
خودروسازانی که مجوز واردات نگرفتند
آرتا تاک موتور (مازراتی)، آسان موتور (هیوندای)، آلفا موتور (آلفا رومئو)، اطلس خودرو (کیا)، افرا موتور (ولوو)، البرز خودرودیزل سازان (هایما)، بازرگانی آراد خودروی هرمز (ABT)، بازرگانی مدیا قشم (ام‌ جی)، پرشیا خودرو (بی ام و و مینی)، توان خودرو جی (اوپل)، تولیدی خدماتی تجارت ستاره ایران (بنز)، جیلران موتور (جیلی)، خودروسازان بم (فولکس واگن)، خودروسازان راین (گریت‌وال)، خودروسازی توسعه بین‌المللی لوتوس (فیات)، رامک خودرو (سانگ یانگ)، سیف خودرو (سوبارو)، فامیلی موتور (هوندا)، مهان قشم (جگوار)، نگین خودرو (رنو).

عدم توانایی فنی برای خدمات پس از فروش، قیمت بیشتر از ۲۰ هزار دلاری برندهای خودرویی و داخلی‌سازی محصولات چینی، مهم‌ترین دلایل غیبت این شرکت‌ها در لیست واردکنندگان خودرو است.
وزارت صمت در دو هفته اول آبان ماه، اسامی ۱۲ شرکت واردکننده خودرو را اعلام کرد که طبق آیین‌نامه جدید، این شرکت‌ها می‌توانند اقدام به ثبت سفارش خودروهایی با قیمت کمتر از ۲۰ هزار یورو کنند.
شرکت‌های حاضر در این فهرست شامل خودروسازانی می‌شود که دارای خط تولید فعال هستند و امکان ارائه خدمات پس از فروش را دارند. اما نکته عجیب اینجاست که نام شرکت‌هایی که در قبل از سال ۹۷، در حوزه واردات خودرو فعال بودند، دیده نمی‌شود.
تاثیر واردات بر بازار خودرو
درست از تابستان ۱۳۹۷ که واردات خودرو به کشور ممنوع شد، افزایش قیمت، نوسان قیمت خودروها اوج گرفت. از همان زمان بود که نه تنها قیمت خودروهای صفر و کارکرده خارجی، بلکه قیمت روز خودرو داخلی هم سر به فلک کشید و بازار را برهم ریخت.

در همان روزها هم بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار بر این باور بودند که اگر زمستان همان سال واردات از سر گرفته شود، تا حد زیادی از افزایش قیمت‌ها جلوگیری می‌شود، اما واردات ماشین باز نشد که نشد و قیمت‌ها هم روز به روز صعودی شد.
حالا اما به نظر می‌رسد با گذشت بیش از چهار سال از ممنوعیت واردات خودرو به کشور، شمارش معکوس برای باز شدن درهای ورود خودرو به کشور باز شده اما دیگر امیدی به بازگشت قیمت‌ها به نرخ‌های قبلی نیست. چرا که علاوه بر افزایش چندبرابری قیمت خودروهای خارجی و داخلی، نرخ ارز، به نتیجه نرسیدن برجام و تورم نیز در این میان اثر گذار است و گویی دیگر کار از کار گذشته است.

نقش واردات بر قیمت خودروهای چینی
واردات روز افزون خودروهای چینی طی دهه اخیر، رقابت خرید و فروش را بیش از سایر برندها همچون خودروهای فرانسوی و کره‌ای کرده است. طی سال‌های اخیر که واردات خودروهای خارجی به کشور ممنوع شد، خودروهای چینی اما به صوت مونتاژ توسط خودروسازان داخلی همچنان مهمان بازار خودرو ایران بودند و هستند.
از سال ۱۳۹۷ تاکنون، خودروهای چینی همچون دیگنیتی، فیدلیتی، انواع تیگو (تیگو۷ پلاس، تیگو ۸ پلاس، تیگو ۸ پرو و …)، برخی مدل‌های جک به صورت مونتاژ و اکثرا در منطقه تجاری بم (توسط مدیران خودرو، بهمن موتور و کرمان موتور) و یا خط تولید ایران خودرو و سایپا وارد کشور شد.
حالا با ,واردات خودروهای چینی به بازار خودرو، برخی کارشناسان و فعالان بازار بر این باورند که در صورت آزادسازی واردات خودرو به کشور، تغییر چندانی بر تعدیل قیمت خودروهای چینی ایجاد نخواهد شد. چرا که در حال حاضر این خودروها رقیب اصلی خودروهای داخلی محسوب می‌شوند و همچنان بازارشان چه در بخش خرید و فروش خودرو دست دوم و چه خرید و فروش خودروهای صفر داغ است.

سود و زیان آزادسازی واردات خودرو
آذرماه ۱۴۰۰ بود که بودجه سال آینده تقدیم مجلس شد. بودجه‌ای که در آن خبری از آزادسازی واردات خودرو نبود، اما هنوز هم امید به آزادسازی همچنان برای بازار خودرو باقی است تا شاید دولت سیزدهم نظری بر بازار خودروهای خارجی بیاندازد و قیمت‌ها نیز به واسطه ورود خودروهای خارجی تعدیل شوند.
برخی کارشناسان و فعالان بازار خودرو بر این باورند که سود و زیان آزادسازی واردات خودرو یکسان است.

مزایای آزادسازی واردات خودرو
آرام شدن التهابات بازار خودرو
قدرت انتخاب بالا برای گروه‌های مصرف
در دسترس قرار گرفتن خودروهای با کیفیت بالاتر
کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی
ایجاد فضای رقابتی به دنبال تعادل در عرضه و تقاضا
معایب آزادسازی واردات خودرو
ایجاد اختلاف نظر میان واردکنندگان و خودروسازان
انحصار قیمت‌گذاری خودروهای خارجی از سوی واردکنندگان
آماده نبودن زیرساخت‌های گمرکی برای آزادسازی واردات خودرو
آمار واردات خودرو به کشور طی ۱۰ سال
سال

تعداد واردات دستگاه خودرو

۱۳۹۰

۳۹.۰۰۰

۱۳۹۱

۴۴.۳۳۱

۱۳۹۲

۷۸.۶۷۳

۱۳۹۳

۷۶.۰۰۰

۱۳۹۴

۲۰.۰۰۰

۱۳۹۵

۵۲.۰۰۰

۱۳۹۶

۶۲.۰۰۰

۱۳۹۷

۱۵.۰۰۰

۱۳۹۸

۱۳۹۹

۱۴۰۰

واردات خودرو به ازای صادرات قطعه
برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۹، در راستای ساماندهی صنعت خودرو، طرحی را با نام «طرح تحول بازار و صنعت خودرو» به هیأت رئیسه مجلس تحویل دادند. از آنجا که واردات خودرو از سال ۱۳۹۷ ممنوع شده بود، نمایندگان تلاش می‌کردند به نحوی دوباره پای خودروهای وارداتی را به بازار خودرو کشور باز کنند.

بر اساس بند ۱۸ این طرح، هر فرد حقیقی یا حقوقی می‌توانست به شرط صادرات خودرو، قطعات خودرو، نسبت به واردات خودرو تمام برقی و هیبریدی یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ث (C) و بالاتر و شاخص ایمنی سه ستاره و بالاتر براساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش مالی صادرات خود اقدام کند.

این طرح در حالی مطرح شد که در آن زمان تعداد خودروهای ناقص به دلیل عدم وجود قطعه قابل توجه بود. همچنین تحریم‌ها مانع از صادرات خودروهای ایرانی به دیگر کشورها می‌شد. بنابراین به نظر می‌رسید چنین شرطی بیشتر سنگی بزرگ برای محقق نشدن واردات خودرو باشد.

این طرح در آبان سال ۱۴۰۰، با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما تا سال ۱۴۰۱ همچنان به مرحله اجرا نرسید.

پس از قانونی شدن واردات مجدد خودرو در سال ۱۴۰۱، آیین‌نامه‌ای تحت عنوان آیین‌نامه واردات خودرو تدوین شد اما در هیچ یک از مفاد آن، خبری از شرط صادرات قطعه یا خودرو نبود.

حتما بخوانید:
خرید و ثبت نام خودرو در بورس کالا
اخبار واردات خودرو
آخرین اخبار واردات را در این قسمت بخوانید.

گمرک کرمان، گمرک تخصصی خودرو
گمرک جمهوری اسلامی ایران، روز ۲۸ تیرماه ۱۴۰۲، گمرک کرمان را به عنوان گمرک تخصصی ترخیص خودرو تعیین کرد.

موافقت مشروط سازمان ملی استاندارد با واردات خودرو
مصطفی آجرلو، مدیر روابط عمومی سازمان ملی استاندارد، اعلام کرد:

سازمان استاندارد، به خودروهای برند، بر اساس پارامترهای منطبق، تاییدیه خواهد داد.
شرط موافقیت با واردات انواع خودروها، ایمن بودن و داشتن کیفیت استاندارد آن‌ها است.
ممنوعیت خرید خودرو خارجی توسط دستگاه‌های اجرایی
بر اساس اصلاحیه هیئت وزیران درباره ضوابط اجرایی قانون بودجه ۱۴۰۲:

خرید خودرو سواری خارجی نوسط دستگاه‌های اجرایی ممنوع است.
میزان خرید خودروی سواری یا وانت داخلی توسط دستگاه‌های اجرایی حداکثر به تعداد خروج خودروهای سواری وانت با سازوکار کمیسیون موضوع ماده (۲) لایحه قانونی نحوه استفاده از اتومبیلهای دولتی و فروش اتومبیلهای زاید مصوب ۱۳۵۸ و با رعایت مقررات و در سقف اعتبار مصوب مربوط، مجاز است.
اداره‌هایی که به علت تغییر در تقسیمات کشوری ایجاد یا ارتقاء سطح می‌یابند و همچنین خرید خودروی وانت جهت راه اندازی کتابخانه‌های سیار توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از شمول شرط خروج خودرو مستثنی هستند.
امکان واردات فوری میلیونی خودرو
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در رابطه با شرایط واردات خودرو گفت:

بر اساس شرایط ایجاد شده، شرایط برای واردات فوری خودرو به صورت میلیونی فراهم است.
این اقدام در راستای شکستن بازار انحصاری خودرو نجام شده است.
تایید مصوبه واردات خودروی کارکرده توسط مجمع تشخیص
روز یکشنبه، ۱۱ خردادماه ۱۴۰۲ اعضای هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام نظر خود را درباره واردات خودرو کارکرده اعلام کرد. بر همین اساس:

لایحه «الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو» که مربوط به واردات خودرو کارکرده است، تایید شد.
لغو ممنوعیت واردات خودرو بالای ۴۰ هزار دلار
بر اساس بخشنامه دفتر واردات گمرک و به استناد مکاتبه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، تسری ماخذ حقوق ورودی و ممنوعیت واردات خودرو سواری بالای ۴۰ هزار دلار به ثبت سفارش‌های معتبر در زمان ورود به اماکن گمرکی، مناطق اقتصادی ویژه و آزاد باطل شد.

تداوم واردات خودرو
وزیر صمت درباره چگونگی وضعیت واردات خودرو گفت:

واردات خودرو راهی برای مدیریت بازار و جلوگیری از ایجاد رانت و انحصار است.
واردات خودرو ادامه پیدا خواهد کرد چون باید در موضوعاتی که مزیت اقتصادی برای ما ندارد و ما در آن مزیت رقابتی نداریم، با دنیا تعامل کنیم.
ترخیص ۴ هزار خودرو وارداتی
سرپرست سازمان توسعه تجارت، درباره آخرین وضعیت ترخیص خودروهای وارداتی گفت:

۴ هزار دستگاه از خودروهای وارداتی ثبت سفارش شده، ترخیص شدند.
بخش عمده این خودروها، مربوط به خانواده چانگان است.
طولانی شدن فرآیند ترخیص به علت دشواری ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادهای مختلف است.
به زودی خودرو زوتی وارد گمرک شده و ترخیص خواهد شد.
خودروهای تویوتا، نیسان و هیوندای به زودی وارد بازار خواهند شد.
۵ خودرو هیوندای در آستانه ترخیص از گمرک
بر اساس اطلاعات منتشر شده، ترخیص خودروهای هیوندای اکسنت، کونا، النترا، کرتا و هیوندای توسان در آستانه ترخیص رسمی از گمرک کشور هستند.

۹۰۰ دستگاه از خودروهای مذکور در سومین هفته خردادماه ۱۴۰۲ ترخیض و به انبار شرکت واردکننده فرستاده می‌شوند.

به زودی بیش از هزار دستگاه خودرو هیوندای، بر اساس اولویت‌بندی سامانه یکپارچه فروش خودروهای خارجی، عرضه خواهند شد.

قیمت چانگان اعلام شد
بر اساس اعلام شورای رقابت، قیمت خودرو چانگان CS35 پلاس تیپ ۲ و چانگان CS35 پلاس تیپ ۳ به شرح زیر است:

قیمت‌های اعلام شده مربوط به اولین محموله شرکت واردکننده است و قیمت‌های محموله‌های بعدی بر اساس مستندات و نرخ ارز برآوردشده اعلام می‌شود.

عوارض شماره‌گذاری، مالیات نقل و انتقال، بیمه شخص ثالث و سایر هزینه‌ها به این قیمت اضافه می‌شود.

نوع خودرو قیمت پایه (تومان)
چانگان CS35 پلاس تیپ ۲ ۸۴۹.۶۲۸.۰۰۰
چانگان CS35 پلاس تیپ ۳ ۹۰۴.۴۷۰.۰۰۰
تسریع ترخیص خودروهای وارداتی
سید مهدی نیازی، سرپرست وزارت صمت، درباره روند ترخیص خودروهای وارداتی گفت:

واردات خودرو در مرحله عملیاتی است.
سرعت ترخیص خودروهای وارداتی بالاتر رفته است.
به زودی تعداد قابل ملاحظه‌ای خودرو از گمرک ترخیص می‌شوند.
وعده مجلس به جای دولت برای واردات خودرو کارکرده
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون سامان‌دهی خودرو، درباره واردات خودرو کارکرده گفت:

با توجه به آیین‌نامه قانون ساماندهی صنعت خودرو، واردات خودرو نو و کارکرده تفاوتی ندارد.
دو فوریت لایحه پیشنهادی دولت برای واردات خودرو کارکرده تصویب شده است.
اکنون دولت می‌تواند برای وارد کردن خودروهای کارکرده اقدام کند.
قیمت گمرکی ۲ خودرو ونوسیا
بنابر اعلام منابع گمرکی، قیمت خام دو خودرو ونوسیا اعلام شد.

نوع خودرو قیمت گمرکی (یورو) تعرفه
ونوسیا BIG V ۲۶.۰۰۲ ۵۵ درصد
ونوسیا D60 PLUS ۲۷.۱۲۵ ۷۵ درصد
قیمت گمرکی خودروهای جتا در ایران
گمرکات کشور، قیمت خودروهای وارداتی جتا به ایران را اعلام کرد.

مدل خودرو قیمت تا گمرک (یورو) نرخ تعرفه
جتا VA3 ۱۳.۴۱۴ ۵۵ درصد
جتا VS5 ۱۶.۹۱۷ ۵۵ درصد
جتا VS7 ۱۹.۷۵۲ ۵۵ درصد
تحویل اولین خودروهای وارداتی
افرادی که برای خرید خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده‌اند، منتظر تحویل اولین سری خودروهای وارداتی باشند.

در گام اول خودروهای چانگان CS35 پلاس، بر اساس اولویت‌بندی‌های اعلام شده توسط وزارت صمت به متقاضیان تحویل داده می‌شود.
سایپا به عنوان واردکننده این خودروها، زمان واریز وجه و ثبت‌نام را به متقاضیان دارای اولویت اعلام خواهد کرد.
قیمت گمرکی محصولات کیا در ایران
قیمت پایه خودروهای وارداتی کیا که توسط کوشا خودرو به کشور وارد می‌شوند، اعلام شد.

این قیمت‌ها، قیمت گمرکی هستند و سایر هزینه‌‌ها مثل مالیات، عوارض، بیمه، سود واردکننده، کرایه حمل به نمایندگی و… در آنها لحاظ نشده است.
کرایه حمل تا گمرک ایران، معادل ۲.۲۱۰ یورو محاسبه شده است.
نوع خودرو قیمت تا گمرک (یورو) نرخ تعرفه
کیا پیکانتو ۱۱.۷۸۰ ۵۵ درصد
کیا پگاس ۱۲.۲۶۵ ۵۵ درصد
کیا سونت ۱۷.۵۰۰ ۵۵ درصد
کیا سراتو (۱.۶ لیتر) ۱۹.۳۰۰ ۷۵ درصد
کیا سراتو (۲ لیتر) ۱۹.۵۰۰ ۷۵ درصد
کیا سلتوس ۱۹.۵۰۰ ۷۵ درصد
قیمت چانگان CS35 پلاس
علی تیموری، مدیر عامل سایپا گفت:

قیمت تمام‌شده چانگان CS35 پلاس در گمرگ، ۹۰۰ میلیون تومان است و با لحاظ کردن سود ۱۷ درصدی و سایر هزینه‌ها، قیمت تمام‌شده این خودرو بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نخواهد بود.

واردات ۲۰۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۲
مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت:

بنابر لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، در این سال بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور خواهد شد.
علاوه بر این تعداد، مازاد ۱۰۰ هزار خودرویی که قرار بود در سال ۱۴۰۱ وارد شوند نیز عرضه خواهند شد.
قرعه کشی خودروهای خارجی انجام شد
روز دوشنبه، ۲۲ اسفندماه، قرعه‌کشی اولویت‌بندی عرضه خودروهای وارداتی انجام شد.

متقاضیان می‌توانند برای اطلاع از رتبه و زمان تخصیص خودرو خود به سامانه یکپارچه فروش خودروهای خارجی مراجعه کنند.
ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی
وزارت صمت:

واردات خودروهایی با برند آمریکایی ممنوع است.
واردات خودروهایی که با استانداردهای کیفی داخل کشور مغایرت دارند، ممنوع است.
نحوه اعطای مجوز واردات خودرو به جانبازان
مجلس شورای اسلامی، نحوه اعطای مجوز واردات خودرو به جانبازان را در سال ۱۴۰۲ تصویب کرد.

وزارت صمت می‌تواند به جانبازان بالای ۵۰ درصد (معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران) با توجه به ماده ۴۵ قانون جامع ایثارگران مجوز واردات یک دستگاه خودرو را، با توجه به شرایط متقاضی، بدهد.
دیگر مشمولان، می‌توانند از محل تسهیلات قرض‌الحسنه تبصره ۱۶ قانون مذکور، خودروهای داخلی بخرند.
افزایش سقف واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۲
بنابر لایحه بودجه ۱۴۰۲، سقف واردات خودرو ۲ میلیارد دلار خواهد بود.

درآمد عمومی حاصل از حقوق ورودی خودروها ۳۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خواهد بود.
درآمد حقوق ورودی‌ خودروها به صورت درآمد اختصاصی ۶ هزار و ۲۷۰ میلیون ریال خواهد بود.
مجموع حقوق ورودی خودروها ۳۱۹ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.
واردات ۲ میلیارد دلاری خودرو در سال ۱۴۰۲
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ که توسط دولت تصویب شده است، در سال ۱۴۰۲، واردات خودرو تا سقف ۲ میلیارد دلار مجاز خواهد بود.

تعرفه خودروهای ۱۰ هزار دلاری
عبدالله توکلی لاهیجانی، سرپرست دفتر صنایع صمت، درباره تعرفه واردات خودرو گفت:

تعرفه خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار (با موتور هزار سی‌سی)، ۱۰ درصد است.
سوالات متداول

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − هفت =

دکمه بازگشت به بالا