فناوری

اولین ساعت هوشمند مایکروسافت چیزی نیست که فکرش را می‌کنید

قبل از اپل واچ و حتی آیفون، مایکروسافت ایده‌های جذابی برای تولید ساعت‌های هوشمند داشت.
سامسونگ چند روز قبل در رویداد آنپکد خود، محصولات مختلفی معرفی کرد که ازجمله می‌توان به گلکسی واچ ۶ و گلکسی واچ ۶ کلاسیک اشاره کرد؛ محصولاتی که ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متنوعی دارند.

ساعت‌های هوشمند که امروزه در بازار عرضه شده‌اند، محصولات نسبتاً جدیدی محسوب می‌شوند زیرا طی دهه‌ی گذشته موردتوجه خریداران قرار گرفته‌اند. قبل‌ از معرفی این محصولات و حتی قبل‌ از ظهور گوشی‌های هوشمند، مایکروسافت سعی کرد فناوری ساعت‌های هوشمند را که از زمان خود کمی جلوتر بود، ارائه دهد.
محصول مایکروسافت، اسپات (SPOT) نام داشت که درواقع مخفف عبارت Smart Personal Objcts Technology است. غول فناوری اهل ردموند این محصول را اولین‌بار در ژانویه ۲۰۰۳ و در رویداد CES لاس‌وگاس معرفی کرد. سازنده‌ی ویندوز فناوری مذکور را به‌عنوان راهکاری برای انتقال اطلاعات به ساعت‌های مچی مخصوص توسعه دهد.
DirectBand مایکروسافت، مجموعه‌ای از فناوری‌های نوآورانه است که امکان انتقال اطلاعات مبتنی‌بر وب به دستگاه‌های هوشمند را فراهم می‌کند. این تکنولوژی شامل گیرنده‌ی رادیویی سفارشی، شبکه‌ی گسترده‌ی مبتنی‌بر فناوری فرعی FM و پروتکل‌های رادیویی جدیدی است که برای برآورده کردن الزامات ارتباطی منحصربه‌فرد دستگاه‌های هوشمند ایجاد شده‌اند.
– مایکروسافت
فناوری موردنظر مایکروسافت از سیگنال‌های رادیویی قدیمی FM برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کرد. درحالی‌که می‌توان از تکنولوژی مذکور برای بسیاری از دستگاه‌ها استفاده کرد، این شرکت تصمیم گرفت آن را روی ساعت‌های مچی ارائه دهد.

مایکروسافت برای ساخت تراشه‌ی مخصوص ساعت‌های SPOT خود با National Semiconductor وارد همکاری شد.

این سیستم-روی-چیپ از پرازنده‌ی مرکزی، رم و SRAM ARM7 و تراشه‌ی گیرنده‌ی ۱۰۰ مگاهرتزی RF کوچک و بسیار حساس تشکیل شده‌ است.
– مایکروسافت
مایکروسافت سرویس آنلاین MSN Direct را برای ارسال اطلاعات به دستگاه‌های SPOT راه‌اندازی کرد. با پرداخت ۶۰ دلار در ماه، کاربران می‌توانستند خبرهای شخصی، اطلاعات آب‌وهوایی، گزارش‌های سهام، امتیازات ورزشی، پیام‌های MSN Messenger، به‌روزرسانی‌های تقویم اوت‌لوک و موارد دیگر را دریافت کنند.

مایکروسافت در رویداد CES ۲۰۰۳ اعلام کرد سیتیزن، فسیل و Suunto، ساعت‌های مچی جدیدی با فناوری SPOT عرضه خواهند کرد. برنامه این بود محصولات شرکت‌های مذکور در پاییز ۲۰۰۳ عرضه شوند اما این اقدام به تأخیر افتاد و اولین ساعت‌های مبتنی‌بر SPOT تا اوایل سال ۲۰۰۴ به‌فروش نرسیدند.

شرکت‌های ساعت‌ساز دیگری مثل سواچ نیز به SPOT پیوستند؛ برندی که در آن زمان میان نوجوانان و جوانان بسیار محبوب بود.
فناوری SPOT همچنین در دستگاه‌های دیگر نیز مورداستفاده قرار گرفت. به‌عنوان مثال Melitta قهوه‌سازی عرضه کرد که به MSN Direct متصل می‌شد تا تصویری از وضعیت آب‌وهوا روی نمایشگر کوچکش به کاربر نمایش دهد.

البته ساعت‌های SPOT با استقبال خوبی از طرف خریداران مواجه نشدند. ازجمله مشکلات ساعت‌های اسپات می‌توان به ابعاد بزرگ و هزینه‌ی ۶۰ دلاری در سال برای دسترسی به قابلیت‌های کاربردی اشاره کرد.

مشکل بزرگ دیگر این بود که امکان ارسال داده از ساعت SPOT به دستگاه‌های دیگر وجود نداشت. براساس اعلام مایکروسافت، سرویس DirectBand که همچنین به‌ بیش از ۱۰۰ مرکز جمعی در آمریکای شمالی محدود بود هرگز روانه‌ی کشورهای دیگر نشد.
به‌هرحال، بزرگ‌ترین مشکل ساعت‌های SPOT این بود که فقط چند سال پس‌ از معرفی آن‌ها، تحول بزرگی در دنیای گوشی‌های هوشمند رخ داد. اپل اولین آیفون خود را روانه‌ی بازار کرد و شرکت‌های دیگر نیز به‌سرعت محصولات مشابهی عرضه کردند.

ساخت دستگاه‌های SPOT در سال ۲۰۰۸ متوقف شد و سرویس MSN Direct نیز اواخر ۲۰۱۱ به کار خود پایان داد. حقیقت این است که SPOT ایده‌های جذابی را دنبال می‌کرد اما به‌سرعت با فناوری‌های دیگری مثل گوشی‌های هوشمند جایگزین شد.

اکنون جالب است ببینیم مایکروسافت می‌تواند ساعت هوشمند واقعی بسازد و با سامسونگ، اپل و گوگل در این حوزه رقابت کند یا خیر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا