فناوری

اولین هواپیمای خورشیدی با قابلیت پرواز در استراتوسفر زمین ساخته شد

اولین هواپیمای خورشیدی با قابلیت پرواز در استراتوسفر زمین ساخته شد

شرکت پریسماتیک برای نخستین بار از یک هواپیمای خورشیدی رونمایی کرد که قادر است در استراتوسفر زمین پرواز کند.

هواپیمای خورشیدی Phasa35 متعلق به شرکت Prismatic برای نخستین بار تا ارتفاع ۲۰ هزار متری استراتوسفر زمین پرواز کرد. هدف از طراحی این هواپیما انجام کارهای نظارتی و ارتباطی بوده است.

این هواپیما که نام کامل آن هواپیمای خورشیدی ارتفاع بالای پایدار است در پرواز آزمایشی خود یک دستاورد بزرگ را خلق کرده است. طول این هواپیما ۳۵ متر و حدود ۱۵۰ کیلوگرم وزن دارد. از مهمترین ویژگی این هواپیما ماندن در آسمان به مدت یکسال است. البته پرواز آزمایشی این هواپیما تنها برای ۲۴ ساعت بوده و سپس به زمین بازگشته است. به دلیل اینکه حین پرواز چرخ های آن جدا میشوند فرود عجیبی دارد.

الی بیتز، مهندس سیستم های هوانوردی در این شرکت در مورد ساخت این هواپیما می گوید: این ماموریت بسیار مهم و حساس و دیدن آن نیز بسیار هیجان انگیز بود.‌ دستاورد بزرگ نیز رسیدن این هواپیما به ارتفاعات بیشتر از انتظار ما بود. شرکت پریسماتیک در انگلیس قرار دارد و تنها ۶۰ کارمند در آن مشغول به کار هستند. طراحی این هواپیما حدود دوسال طول کشید و اولین پرواز آن نیز در سال ۲۰۲۰ انجام گرفت. از آن زمان تاکنون ارتفاع پرواز این هواپیما به مرور افزایش پیدا کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا