سایر اخبار ویژه

عشوه گری قشم برای جذب گردشگران

در قالب ارایه ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی و نمایش بازی های سنتی و بومی، شاهد عشوه گری قشم برای جذب گردشگران هستیم.

به گزارش کارویزیت به نقل از پول نیوز، گردشگری مهمترین بخش اقتصادی است که درآمد‌های پایداری نصیب کشور می‌کند. اما گردشگری برای کشور‌هایی که زمینه‌های لازم در حوزه آثار باستانی، صنایع دستی، موقعیت خاص جغرافیایی، پیشینه تاریخی، گردشگری سلامت و… را دارند، درآمدزایی بسیار بیشتری دارد به شرط آنکه مسوولان آن کشور اعتقادی به بهره گیری از ظرفیت‌های گردشگری را داشته باشند.

بی توجهی به گردشگری

آمار‌های پایین گردشگری با توجه به ظرفیت‌های شگرف ایران در همه عرصه‌ها نشان می‌دهد که بهره لازم از این مهم را نبرده ایم. این در حالی است که صنعت گردشگری رتبه سوم صنایع بزرگ بر پایه صادرات را دارد. گردشگری ترکیبی از صنایع مختلف است و صنایع غذایی، صنایع خدماتی مختلف، صنعت حمل و نقل و حتی بدنه‌های تجاری مختلف مانند بازار‌های سنتی از گردشگری بهره می‌برند. به عبارت بهتر گردشگری می‌تواند موتوری قابل‌اتکا و پایدار برای اقتصاد یک کشور باشد.

درآمد چشمگیر گردشگری

برای آنکه اهمیت گردشگری را درک کنیم، کافی است درآمد گردشگری را با دیگر بخش‌های اقتصاد مقایسه کنیم. فرانسه یکی از کشور‌های گردشگر پذیر است که سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از صنعت گردشگری درآمد دارد، در حالی که رقم کل بودجه ایران در سال ۱۴۰۱ با رشدی ۸ درصدی نسبت به سال گذشته با نرخ دلار ۳۰ هزار تومان، تنها ۱۲۱ میلیارد دلار بود. مقایسه این آمار نشان می‌دهد سرانه گردشگری برای فرانسه ۶۷ میلیونی ۲۹۸۵ دلار و سرانه گردشگری برای ایران ۸۵ میلیونی ۱۴۴۰ دلار است.

بحران رکود

برای آنکه بدانیم تا چه اندازه نسبت به گردشگری بی توجه بوده ایم، کافی است به آمار بانک جهانی توجهی کنیم. بر اساس اعلام بانک جهانی در سال ۲۰۱۹ ایران نزدیک به ۹ میلیون گردشگر ورودی داشته، در حالی که عربستان ۲۰ میلیون، امارات بیش از ۲۵ میلیون و حتی کویت ۸.۵ میلیون گردشگر داشت. اگرچه ادعای رشد گردشگری با جدیت مطرح می‌شود، اما هنوز در مقایسه با دیگر کشور‌ها در رتبه‌های پایین قرار داریم.

سقوط ارزش پول ملی

یکی از مهترین گزینه‌هایی که باعث ورود گردشگر به کشور‌ها می‌شو ارزش پول ملی است. سقوط وحشتناک ارزش پول ملی که حکایت از بی ارزش شدن ریال در برابر دلار دارد، می‌تواند بهترین جذابیت برای گردشگران باشد. واقعیت این است که وقتی بیش از ۵۰۰ هزار ریال ایران تنها یک دلار ارزش دارد، گردشگران خارجی به قیمت مفت به کشورمان سفر می‌کنند. البته بخش قابل توجهی از گردشگر، به گردشگر سلامت اختصاص دارد و بیماران با اعداد بسیار پایین می‌توانند سخت‌ترین بیماری هایشان را در ایران درمان کنند. امروزه هزینه اقامت در بهترین هتل ایران با مسافرخانه درجه دهم یک کشور اروپا و آمریکا برابری می‌کند.

ایران ارزانترین کشور

پیش پا افتاده‌ترین تحلیل نشان می‌دهد که ایران با وسعتی چندین برابر کشور‌های توریست پذیر و جاذبه‌های بیشتر، همچنان ارزان‌تر کشور محسوب می‌شود و اگر روند سقوط ارزش پول ملی ادامه داشته باشد، باید منتظر باشیم ایران از کشور‌های آفریقایی و جهان سوم نیز پایین‌تر باشد.

رکود گردشگری چرا

یا وصف بی ثباتی اقتصادی و جذابیت‌هایی که برای گردشگران دارد، این سوال مطرح می‌شود که چرا گردشگران رغبتی برای سفر به ایران ندارند؟ امارات و قطر با اینکه کوچکتر هستند، تنوع آب و هوایی ندارند، چندین برابر از ایران گران‌تر هستند، چرا توانسته اند جذابیت‌های بالایی برای گردشگران داشته باشند؟

هدفگذاری قشم

یکی از مهمترین اقداماتی که باعث جذب گردشگر می‌شود، برنامه ریزی، سرمایه گذاری، هدفگذاری و اجرای مناسب است. بی شک کشور ما در تمامی بخش‌ها با چالش رو به رو است. اما به نظر می‌رسد، منطقه آزاد قشم در این زمینه بهتر و دقیق‌تر عمل می‌کند. یکی از مهمترین مناطق گردشگر پذیر ایران، منطقه آزاد قشم است. قشم از ظرفیت خود بخوبی آگاه است و با توجه به این ظرفیت، سیاستگذاری و هدفگذاری کرده به نوعی که مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور در پنجمین رویداد قشم بوم گفت: با برنامه‌های تدارک دیده شده از سوی معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، این جزیره قطعا امسال میزبان ۲ میلیون گردشگر می‌شود.

۱۶۴ جاذبه

اینکه ادعای جذب گردشگر را مطرح کنیم بدون آنکه پشتوانه‌ای داشته باشیم، زیاده گویی است، اما محمدفرزاد میرزایی قلعه در پنجمین رویداد نوآوری روستایی قشم به میزبانی روستای دیرستان و اسکله گردشگری کندالو گفت: قشم با داشتن ۱۶۴ جاذبه و ۱۹ مقصد گردشگری، همسایگی با چند کشور حوزه خلیج فارس و مهمتر از همه برخورداری از برند ژئوپارک جهانی، ویژگی‌های منحصربفردی برای توسعه گردشگری خارجی دارد.

الگوی موفق قشم بوم

از آنجا که گردشگری به ویژه برای شهروندان ایرانی هزینه بر است، لازم است نسبت به کاهش هزینه‌ها برنامه ریزی صورت پذیرد و از سوی دیگر بر جذابیت‌های منطقه‌ای تاکید شود. یکی از این اقدامات، استفاده از ظرفیت‌های بومی است. در این رابطه مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، قشم بوم را الگوی موفقی برای گام دومی کردن صنعت گردشگری دانست و افزود: نقطه عطف قشم بوم که می‌تواند برندی برای جزیره در عرصه جذب گردشگر باشد، حضور و مشارکت مردم قشم در بطن رویداد است که امیدآفرینی و نشاط را در جامعه محقق کرده است.

خودنمایی قشم

بی شک پنجمین رویداد قشم بوم که در روستای دیرستان با پاکسازی ساحل آغاز شد و با بازدید از جاذبه طبیعی، کوه فسیلی کالینگی، نخلستان‌ها و موزه مردم شناسی این روستا ادامه یافت، گام بزرگی در معرفی ظرفیت‌های کیش بود. برپایی بازی دارتوپا با حضور کودکان، نوجوانان و جوانان روستا، برپایی جشنواره خوراک و صنایع دستی، اجرای موسیقی‌های عَضوا، زاگَر، عودنوازی، دُهُل و همخوانی و اَناشید در راستای احیا و معرفی میراث ناملموس این منطقه از دیگر برنامه‌های این رویداد بود. همچنین سِوِندبافی، کُلگِر بافی و معرفی شاشَک (نوعی قایق) در کنار رونمایی از لباس ناخدایان قایق‌های اسکله گردشگری کندالو و تقدیر از سه ناخدای نمونه این اسکله، حضور جامعه معلولان کارآفرین و دختران مدرسه هنر‌های زیبای قشم با بوم‌های نقاشی الگوبرداری شده از عکس‌های روستای دیرستان، بخش‌های متنوع دیگر این نوآوری روستایی بود. یادآور می‌شود، پنجمین رویداد قشم بوم به میزبانی مردم روستای دیرستان، با حضور عادل پیغامی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، محمدفرزاد میرزایی قلعه، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور، ادریس راموز، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم و جمعی از مشاوران، مدیران و کارشناسان این سازمان در کنار گردشگران و ساکنان جزیره، روز جمعه ۳ آبان ماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا